Saturday 27 October 2012

4 Nasihat Rasulullah SAW kpd Istrinya tercinta Siti Ai’syah Radliyallahu Anha… :


Ya Ai’syah…. Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENGHATAMKAN AL-QUR’AN….

Ya Ai’syah…. Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN SYAFAAT DARI PARA RASUL dan NABI….

Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN REDHA dari SELURUH KAUM MUSLIMIN….

Dan jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN PAHALA UMRAH DAN HAJI …..

Siti Ai’syah lalu bertanya kpd Rasulullah SAW,
Ya Rasulullah… Bagaimana caranya agar saya boleh mendptkan 4 fadhilat tersebut dlm satu mlm?

Dpt MENGKHATAMKAN AL-QUR’AN, MENDAPATKAN SYAFAAT DARI PARA RASUL dan NABI, MENDAPATKAN REDHA dari SELURUH KAUM MUSLIMIN dan boleh MENDAPATKAN PAHALA UMRAH DAN HAJI?

Rasulullah SAW tersenyum lalu menjwb…

Ya Ai’syah…. yg kumaksud dgn : Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENGKHATAMKAN AL-QUR’AN adalah : Jgnlah engkau tidur dmlm hari SEBELUM MEMBACA SURAH AL-IKHLAS 3 KALI….Kerana bila engkau membaca Surah Al-Ikhlas 3X sebelum tidur, itu sama halnya engkau membaca seluruh Al-Qur’an.

Ya Ai’syah…. yg ku maksud dgn : Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN SYAFAAT DARI PARA RASUL dan NABI adalah ; Jgnlah engkau tidur dmlm hari SEBELUM MEMBACA SELAWAT bukan hanya kpdku tapi juga kpd para Nabi dan Rasul… “Allahumma shalli ‘ala Saydina Muhammadin… wa’ala Sya-iril Ambiyaa wal Mursaliin, wa ‘ala alihim wa shohbihim ajma’in” (Ertinya Ya Allah Selawat dan Salam kpd Nabi Muhammad, dan kpd seluruh para Nabi dan Rasul, serta kpd keluarga-keluarga mereka dan sahabat-sahabat mereka).

Jgnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN REDHA dari SELURUH KAUM MUSLIMIN, adalah dgn cara memohon AMPUN kpd ALLAH atas segala dosa2mu dan dosa2 seluruh Kaum Muslimin. Iaitu dgn sentiasa membaca ” Robbighfirli…wali walidayya…waliman haqqun alayya.. wali jami’il muslimin wal muslimat… wal mu’miniin wal mu’minat… al ahya’i wal amwaat…” (ertinya Ya Tuhan kami ampuni aku, ampuni kedua orang tuaku dan siapa2 yg memiliki nasab keturunannya, dan kpd seluruh muslimin dan muslimat, dan mu’minin dan mu’minat… baik yg masih hidup mahupun yg sudah meninggal dunia.

Yg ke empat, jgnnlah engkau tidur dmlm hari sebelum engkau MENDAPATKAN PAHALA UMRAH DAN HAJI, iaitu dgn sentiasa membaca Tasbih, Tahmid, Tahlil, dan Takbir… ” Subhanallah.. wal hamdulillah, Wala ilaha illallah Huwallahu Akbar” (ertinya Maha Suci Allah… Segala Puji bagi Allah, Tiada lain yg kusembah kecuali Allah, Allah yang Maha Besar).




No comments:

Post a Comment